Co to jest właściwie blogosfera?

Autor ,

Big-Bang – tak można określić pojawienie się World Wide Web. Niewątpliwie pojawianie się sieci to początek nowej ery – powstania internetowego wszechświata, który wciąż się poszerza. Jedną z jego prężnie funkcjonujących galaktyk jest blogosfera.

Początkowo powstanie bloga – nowego bytu w internetowym wszechświecie –uważano za mało istotny incydent, raczej ciekawostkę. Ponad 10 lat temu utożsamiano je jedynie z osobistymi pamiętnikami, najczęściej prowadzonymi przez zagubione w życiu nastolatki. Nikt nie przypuszczał, że z kosmiczną prędkością blogi staną się kluczowym budulcem nowej galaktyki – blogosfery. Kilka lat temu nikt by nawet nie zaryzykował stwierdzenia, że jej członkowie – blogerzy porwą tłumy, ich głos będzie szeroko odbijał się echem w całym internetowym wszechświecie, a najwybitniejsze jednostki jakie zrodziła blogosfera – odniosą finansowe korzyści. Tymczasem to, co w czasach „średniowiecznej ery Internetu” (czyli te wspomniane kilka lat wstecz) było nie do pomyślenia, stało się faktem. W jaki sposób blogosfera tak ewoluowała?

Social media wspierają blogerów

Duży wkład w tym procesie miał pomyślny układu gwiazd – czyli przyjazna konstelacja pod nazwą social media. Dzięki panelowi przycisków na stronie bloga, społeczności zgromadzone wokół jednego z wybranych blogerów mogły dzielić się treściami z jego bloga w mediach społecznościowych. Wkład w rozwój tej galaktyki mieli i sami blogerzy, którzy zaczęli zamieszczać odnośniki do potencjalnych blogów, obserwować, polecać i komentować wzajemnie wpisy. Ta praktyka, zwana blogrolle, była kluczowym mechanizmem w powstaniu blogosfery. Przy okazji można zaryzykować stwierdzenie, że blogosfera w parze z social media w zmieniły komunikację międzyludzką, a czas wymiany informacji między najdalej położonymi jednostkami, równy jest niemal kosmicznej prędkości. To także ciekawe zjawisko dla badań socjologicznych, w końcu w kontekście blogosfery i social mediów można mówić np. o pokoleniu sieci. Jak wiadomo, w internetowych kosmosie istnieją różnego rodzaju byty – planety i galaktyki, których wzajemne oddziaływanie się krzyżuje.

Grupy i podgrupy

Sama blogosfera także podlega wpływom różnych kosmicznych sił. To, że blogi szybko ewoluowały z „pamiętników nastolatki” w opiniotwórcze medium, to jedno ciekawszych zjawisk ewolucyjnych. Również sposób przedstawiania treści uległ znaczącym przemianom. Pewnie by się tak nie stało, gdyby blogosfera nie podzieliła się na podgrupy. Pojawiły się też konstelacje tematyczne: blogi kulinarne, modowe, polityczne, podróżnicze, lifestylowe, technologiczne, branżowe, firmowe... Blogi nie ograniczają się jedynie do wrzucania postów. Obecne są na nich filmiki, instruktaże, zdjęcia. Ponadto w blogowej galaktyce szybko zaczęło przybywać nowych konfiguracji takich jak: fotoblogi, mikroblogi, videoblogi czy audioblogi.

No to kiedy koniec blogosfery?

Niektórzy badacze wszechświata, blogosferze kreślili i kreślą rychły koniec. Wtórują im samozwańczy prorocy, którzy co rusz wykrzykują hasła: „koniec ery blogera”, „ostateczny koniec blogów”, „upadek blogosfery”. Znajdą się i tacy, którzy daty końca blogowego wszechświata doszukają się i w kalendarzu Majów, i u Nostradamusa, i w wypowiedziach jasnowidza z Człuchowa. Szczególnie eksperci od określania daty ostatecznego krachu blogosfery upodobali sobie blogi modowe. Według nich reklamodawcy już kilka miesięcy temu mieli zaprzestać praktyk wchodzenia w bartery i układy z blogerkami modowymi, te zaś miały już nie być zapraszane na pokazy mody, a marki miały z nimi nie współpracować. Tymczasem blogosfera modowa radzi sobie całkiem nieźle i jest ważną pozycją w budżetach marketingowych na kolejny rok niejednej marki. I wygląda na to, że cała blogosfera przeżywa raczej czas świetności, niż upadek cywilizacji.

Niedowiarkom radzimy zajrzeć na jeden z blogów, np. Jessici Mercedes - wwww.jemerced.com.

 



ZAMÓW KONSULTACJĘ CONTENT MARKETING

KLIKNIJ



Aktualnie nikt nie dodał jeszcze komentarza, bądz pierwszy i DODAJ KOMENTARZ

KATEGORIA: Inbound Marketing
TAGI: blogosfera

ŚCIĄGNIJ E-BOOKA

STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU