Dlaczego twoja strategia Facebook zawodzi? 7 grzechów głównych

Autor ,

Podobno jeśli nie ma cię na Facebooku, to nie istniejesz. Największy portal społecznościowy na świecie, to jednocześnie atrakcyjne, darmowe narzędzie do promocji, o ogromnym zasięgu. Liczba użytkowników tego medium przekroczyła już 1,32 mld ludzi na świecie. Nic dziwnego, że wiele firm nie zastanawia się czy być na FB, po prostu tam jest. Właśnie, ale czasem samo „być” to za mało. Dlaczego strategia Facebook nie przynosi pożądanych efektów?

Publikujesz dużo postów, zbierasz lajki, ale coraz rzadziej, fanów też jakoś nie przybywa. Polityka Facebooka się zaostrza i coraz trudniej o widoczność postów. Do tego straciłeś zapał i prowadzenie strony na Facebooku stało się smutnym obowiązkiem. Co poszło nie tak i dlaczego twoja strategia Facebook się nie sprawdza?

Diagnoza:

Jakim typem użytkownika jesteś? Czy bliżej Ci do osoby, która zamawiając ciastko w kawiarni z prędkością komety umieszcza zdjęcie na wallu, a kilka minut później publikuje talerz z okruszkami z martyrologicznym wpisem typu „mmm...pycha, jakie smaczne było”? Czy może duchowo utożsamiasz się z użytkownikiem, który występuje pod pseudonimem, jego zdjęcie profilowe to abstrakcyjny obrazek, nic nie komentuje i nie lajkuje, za to jest cichym obserwatorem aktywności innych?

Jeśli twoja strategia Facebook wykazuje cechy skrajnych postaw wobec roli tego medium, to trudno tu wróżyć sukces. Mimo to przyjrzymy się głębiej problemowi.

Diagnoza pogłębiona:

1. Nie wiesz dlaczego twoja firma powinna na Facebooku.

Kluczowa sprawa to szczera odpowiedź: dlaczego firma powinna być na Facebooku? Jakie przynosi to korzyści? Czego oczekujesz? Ile czasu trzeba poświęcić na social media? Jeśli uważasz, że dzięki samej obecności w tym medium automatycznie przybędzie ci klientów, to się mylisz. Postaw na dotarcie do grupy docelowej i zaangażuj ją w swoje działania. Dostarcz jej rozrywki i wiedzy, a nie skupiaj się na celach sprzedażowych. Facebook to dobra droga, by poznać klientów i dowiedzieć się czegoś na temat ich preferencji.

2. Brak pomysłu na prowadzenie fanpage’a

Jeśli za bardzo skupiasz się na produkcie i wciąż piszesz o zniżkach i nowościach w ofercie, fanów raczej ci nie przybędzie. Gdy spróbujesz zbudować krótkie historie wokół tego czym zajmuje się twoja firma, masz szansę na wzbudzenie zainteresowania. Zastanów się nad oprawą graficzną. Dobre cover foto zachęci użytkowników do polubienia strony.

3. Kupowanie fanów i fake’owych kont

„Ilość fanów na Facebooku świadczy o sile marki”. Jeśli tak uważasz i skusiłeś się na kupienie pakietu fanów by wypaść lepiej na tle konkurencji, to postawiłeś na krótkotrwały efekt. Stosowanie zabiegów, które wymuszają kliknięcia polubienia strony przyniesie więcej szkody, niż pożytku. Facebookowa społeczność nie ma oporów przed krytykowaniem i banowaniem takich praktyk. Lepiej zatem skupić się na dotarciu poprzez Facebooka do grupy docelowej niż gromadzeniu sztucznych fanów. Przypadkowi fani nie ogrywają przecież kluczowej roli w komunikacji marketingowej, za to ci zaangażowani są na wagę złota.

4. Publikacja postów non-stop

Nikt nie lubi ciągłego trajkotania. Zastanów się, czy choć raz nie zdarzyło ci się zablokować znajomego, który kilka razy dziennie wrzucał wpisy na niemal każdy temat? Taki los może spotkać także firmę, która jest nadaktywna na Facebooku. 20 postów dziennie czy 1? Znajdź złoty środek. Dla niektórych wskazane jest codzienne publikowanie postów, a u innych sprawdzi się publikacja kilku wpisów w tygodniu. Do częstotliwości publikacji trzeba podejść z wyczuciem. Poobserwuj także aktywność swoich fanów i umieszczaj posty wtedy, kiedy jest największy ruch na portalu.

5. Brak dialogu

Korporacyjne, informacyjne komunikaty na Facebooku? Zapomnij, to nie jest właściwie miejsce dla takich treści. Za to krótkie i jasne wpisy, które zachęcają do konwersacji – są jak najbardziej wskazane. Posty nie mogą być przegadane, bo zbyt długie wpisy nie będą czytane. Wrzucaj różnorodne treści: zdjęcia, grafiki, filmiki, mogą być także fotki dokumentujące działalność firmy od kuchni. Możesz wrzucić link do ciekawego artykułu, odnośnik do wpisu na firmowym blogu, czy pochwalić się publikacją na temat w firmy w mediach. Odpowiadaj także na pytania fanów, także na krytykę. Nie usuwaj negatywnych komentarzy. Staraj się aktywizować swoją społeczność i zachęcać ją do dzielenia się spostrzeżeniami.

6. Brak zrozumienia narzędzi FB

Zanim założysz konto na Facebooku dla firmy, zapoznaj się z narzędziami. Wiele osób utożsamia fanpage z profilem firmy. To dwie różne rzeczy. Firma powinna mieć założony fanpage, natomiast jeśli założysz jej profil, to możesz naruszyć prywatność użytkowników. Ci zamiast zalajkować stronę, będą musieli wysłać zaproszenie i staną się jej… znajomymi, a nie o to przecież chodzi.

7. Kulejąca treść

Przed opublikowaniem postu, zastanów, się, czy wpis bawi, edukuje czy może inspiruje twoich fanów? By nie wiało nudą na fanpage'u stwórz własną mieszankę treści, które dostarczą pożądanych emocji. Dostosuj także język postów do grupy odbiorców. Nie nadużywaj emotek, uśmieszków, serduszek, stosuj je rozsądnie.

Czy już wiesz dlaczego twoja strategia Facebook zawiodła?



ZAMÓW KONSULTACJĘ CONTENT MARKETING

KLIKNIJ



Aktualnie nikt nie dodał jeszcze komentarza, bądz pierwszy i DODAJ KOMENTARZ

KATEGORIA: Social Media
TAGI: Facebook

ŚCIĄGNIJ E-BOOKA

STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU