Wykorzystanie cudzych treści we własnym kanale komunikacji

Autor ,

Era opcji „udostępnij” sprawiła, że granica wykorzystania cudzych treści bardzo się przesunęła. Nie zmienił się jednak obowiązek podawania źródła, z którego czerpiemy treści. Oto 10 sposobów poprawnego wykorzystania cudzych treści

Użycie fragmentów tekstu

Chcąc wykorzystać na zarządzanej przez nas stronie internetowej, blogu, funpage’u cudzych treści np. cytatów z tekstu zamieszczonego w gazecie, internecie, książce musimy powołać się na źródło. Jeśli cytujemy osobę, która wypowiedziała się dla nas – mamy obowiązek przedstawić jej cytat do autoryzacji. Osoba ta ma prawo znać także kontekst tworzonej przez nas publikacji.

Wykorzystanie zdjęcia

Jest kilka opcji na zdobycie darmowego zdjęcia legalnym sposobem. I tak można wykorzystywać zdjęcia, które firmy udostępniają do publikacji mediom. Możliwe jest także wykorzystywanie zdjęć z bazy w Google (w zakładce „narzędzia wyszukiwania” należy sprawdzić jednak prawa do użytkowania – najbezpieczniejsze są zdjęcia do ponownego wykorzystania z modyfikacją). Zdjęciami chętnie dzielą się też internauci, blogerzy – życząc sobie jedynie podpisu pod zdjęciem, bowiem publikacja jest dla nich także formą reklamy. Popularną praktyką jest także wykorzystywanie zdjęć gwiazd z ich oficjalnych profili na Instagramie i Facebooku – oczywiście wymaga to podania źródła.

Dane z raportów

Raporty są po to, aby czerpać z nich całymi garściami. Warunek? Muszą być bezpłatne, a wtedy można dowolnie korzystać z tych cudzych treści. Konieczne jest powołanie się na źródło. Często przy okazji raportów zamieszczane są także komentarze ekspertów - z nich także można korzystać, podając imię, nazwisko specjalisty i tytuł raportu.

Post z Facebooka

Jeśli chcemy udostępnić post osoby publicznej lub organizacji we własnym tekście, musimy skorzystać z opcji „umieść na stronie”. Jeśli post, który nas interesuje należy do osoby prywatnej musimy zapytać o możliwość wykorzystania w tekście. Ewentualne jest wykorzystanie treści przy zamazaniu danych osobowych i zdjęcia danej osoby.

Newsletter

Pozyskanie cudzych treści może być szybkie. Firmy tworzą newslettery i z reguły zaznaczają przy publikacjach warunki wykorzystania. Czasem pozwalają na „dowolne wykorzystanie” – w częściach lub całości – z warunkiem podania źródła.

Wykorzystanie całości tekstu ze zdjęciem

Nie można wykorzystywać całych treści z serwisów lub gazet bez zgody. Praktykowane jest natomiast zamieszczanie screenów ze stron internetowych.

Napisali o nas

Wiele firm praktykuje zamieszczanie zeskanowanego teksu na stronach internetowych w zakładce „napisali o nas”. Jeśli jednak firma nie posiada zgody autora lub wydawnictwa na powielanie tekstu, może być zmuszona do zapłaty kary pieniężnej. Wydawnictwa mają prężnie działające działy windykacji, które korzystają na niewiedzy poruszających się w internecie firm czy blogerów.

Treść zakazana

Publikując informacje trzeba być na bieżąco. Prawo prasowe jest bowiem klarowne np. „Nie wolno publikować w prasie danych osobowych i wizerunku osób, przeciwko którym toczy się postępowanie przygotowawcze lub sądowe, jak również danych osobowych i wizerunku świadków, pokrzywdzonych i poszkodowanych, chyba że osoby te wyrażą na to zgodę”. Przepis ten może uchylić właściwy prokurator lub sąd, ze względu na ważny interes społeczny.

Youtube

Zgodne z prawem jest także publikowanie przy własnych tekstach cudzych treści w postaci filmów z Youtube. Treści video wzbogacają materiał tekstowy, więc są często wykorzystywane przez blogerów, wydawców stron internetowych, firmy.

Grafiki

Także grafiki – podobnie jak zdjęcia i teksty – podlegają prawom autorskim. Jeśli pochodzą z raportów np. urzędów, firm – można je powielać podając źródło. W przeciwnym razie lepiej zapytać autora o zgodę.



ZAMÓW KONSULTACJĘ CONTENT MARKETING

KLIKNIJ



Aktualnie nikt nie dodał jeszcze komentarza, bądz pierwszy i DODAJ KOMENTARZ

KATEGORIA: Content Marketing
TAGI: Sharing

ŚCIĄGNIJ E-BOOKA

STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU