Ghost writer, czyli współpraca z dziennikarzami

Autor ,

Jakość treści – to jeden z czynników decydujących o dobrych relacjach na linii klient - firma oferująca usługi content marketingowe. Gwarantuje je dobrze piszący ghost writer, który dodatkowo musi być terminowy i mieć doświadczenie. Co trzeba wiedzieć o współpracy z dziennikarzami? Oto siedem ważnych pytań i odpowiedzi

Ghost writer, czyli kto?

To dziennikarz, który przygotowuje materiały pod potrzeby konkretnego klienta np. poradnikowe, eksperckie, lifestylowe. Z reguły pozostaje anonimowy nie tylko dla czytelników, ale i dla klienta. Jego prawdziwą tożsamość znają jedynie zatrudniający go szefowie firmy zajmującej się content marketingiem.

Dziennikarz jest anonimowy z kilku przyczyn. Po pierwsze klient ma osoby (z reguły menadżerów zatrudnionych w firmie), które chce promować jako ekspertów, po drugie – takie rozwiązanie jest korzystne dla samego twórcy np. ze względu na ograniczenia związane z umową o pracę.

Kogo zatrudnić?

Są dwie szkoły. Są firmy, które ze względów ekonomicznych zatrudniają studentów dziennikarstwa lub polonistyki – często jednak płacą najwyższą cenę i tracą klienta. Niedoświadczony i początkujący twórca, nierzadko popełnia największy grzech – kopiuje treści znalezione w internecie. W dodatku słabo w takim przypadku z wiedzą na temat rynku klienta, czy oczekiwań odbiorców. Dlatego firmy, które chcą być cenione w branży sięgają po doświadczonych dziennikarzy z największych redakcji w Polsce. Wraz z wyższą stawką za tekst otrzymują jakość, terminowość i rzetelność.

Jak dotrzeć do ghost writera?

Do dziennikarzy można dotrzeć poprzez kanały internetowe (m.in. ogłoszenia na serwisach, ogłoszenie na tablicy na Facebooku) i liczyć, że sami się zgłoszą do współpracy. Drugim sposobem jest poczta pantoflowa. Metoda jest o tyle skuteczna, że ceniący się dziennikarz, który już pracuje jako ghost writer do współpracy poleci tylko rzetelną osobę. To branża, w której bardzo łatwo dowiedzieć się, kto jest terminowy, kto przywiązuje wagę do praw autorskich, kto jest specjalistą w danej dziedzinie.

Jak się rozliczać?

Zwyczajowo przyjęta jest stawka za teksty. Widełki cenowe są rozbieżne w zależności od zadania, klienta, ale i samego dziennikarza.

Czego wymagać od ghost writera?

Firma zlecająca dziennikarzowi tworzenie treści ma prawo wymagać dotrzymywania terminów, oczekiwać dobrej jakości tekstów, które będą nadawały się do publikacji już bez redakcji. Może wymagać także zgłaszania tematów i wiedzy eksperckiej. Warto zatrudniać osoby, które rzeczywiście wiedzą o czym piszą, co Klient łatwo zweryfikuje.

O co nie prosić.

Firma w imię zasady tajności współpracy nie powinna prosić dziennikarza o ujawnienie swojej tożsamości przed klientem. Dziennikarz może uwiarygodnić się w oczach klienta zdradzając w jakich tytułach publikuje i od ilu lat działa w branży. Generalnie - nie warto od dziennikarza wymagać czegokolwiek poza dobrej jakości tekstami, ponieważ często rodzi to barierę i odwrotny skutek od zamierzonego - dziennikarz zraża się do firmy, zamiast stawiać na długofalową współpracę.

Dlaczego warto pracować z dziennikarzami?

Współpraca z ghost writerami to niezbędny element prowadzenia działalności w branży content marketingu. Firma może pochwalić się przed klientami bazą dziennikarzy, którzy są specjalistami w branży. Dobry content przynosi długofalową współpracę z klientami, dobrą markę w branży, a finalnie kolejnych zleceniodawców i pieniądze. Złe praktyki są bardzo szybko wykrywane i eliminowane. Dotyczy to też samej współpracy z dziennikarzami - jeśli firma opóźnia się w płatnościach i nie jest fair, bardzo szybko rozniesie się to po dość hermetycznym rynku i nikt dobry nie będzie chciał z nią pracować.



ZAMÓW KONSULTACJĘ CONTENT MARKETING

KLIKNIJ



Aktualnie nikt nie dodał jeszcze komentarza, bądz pierwszy i DODAJ KOMENTARZ

KATEGORIA: Content Marketing
TAGI: ghost writer

ŚCIĄGNIJ E-BOOKA

STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU