Szerokie działania marketingowe, czyli jak to robi LEGO

Autor ,

LEGO jest gigantem jeśli chodzi o działania marketingowe. Wykorzystując wszystkie możliwe opcje, jakie daje content marketing, firma stworzyła najbardziej rozpoznawalną na świecie markę wielopokoleniową

Są klocki i jest LEGO. Z tą duńską firmą utożsamiają się zarówno dzieci, jak i ich rodzice. Dzieci marzą o zestawie klocków LEGO w prezencie urodzinowym, kolekcjonują kolejne serie, rozmawiają o nowych produktach – słowem czują z LEGO emocjonalną więź. Rodzice chcą się bawić razem z najmłodszymi, a nawet lubią układać klocki gdy ci już śpią ;)

Ale nie zawsze tak było. Firma, która powstała w 1932 roku w Billund w Danii przeszła kryzys w latach 80. To wtedy, gdy wygasł patent LEGO, rynek zasypały tańsze podróbki klocków. W latach 90-tych firma była na skraju bankructwa. I w końcu LEGO zrobiło coś, czego nie potrafiła wykonać żadna inna firma. Wykorzystała wszystkie możliwe działania marketingowe. Dzięki nowemu podejściu do LEGO osiągnęło 1 2008 roku 163 milionów funtów zysku. Obecnie firma ma wiernych fanów na całym świecie.

Oto działania marketingowe, które składają się na wizerunkowy majstersztyk LEGO:

1. LEGO blisko ludzi

Wyprowadzeniem marki z kryzysu zajął się Jorgen Vif Knudstorp (pierwszy szef firmy niespokrewniony z rodem Chistiansenów). Na dzień dobry stworzył on ludzika LEGO z własną podobizną oraz z danymi kontaktowymi na koszulce. Motto firmy od tego czasu brzmiało: „Kun det bedste er godt nok”, czyli „Tylko najlepsze jest wystarczająco dobre”. Nowy szef chciał stworzyć firmę, która będzie blisko ludzi. Nastawił się na działania marketingowe pozwalające na stworzenie więzi z odbiorcami

2. Nie naśladuje. Wytycza trendy i pozwala klientom na współtworzenie marki

W konsekwencji firma postanowiła zaangażować odbiorców we własną działalność. Na stronie ideas.lego.com użytkownicy mogą zgłaszać propozycje kolejnych figurek, serii lub modeli. Jeśli uzyskają co najmniej 10 tys. głosów od innych internautów wówczas eksperci LEGO rozważą wyprodukowanie ich pomysłu.

3. LEGO produkuje serię dla dzieci i angażuje do współpracy blogerów

Firma dała się poznać rodzicom jako producent klocków, które uczą dzieci poprzez zabawę. Posłużyła do tego seria LEGO DUPLO stworzona specjalnie dla najmłodszych. LEGO przy promocji serii rozpoczęło współpracę z blogerami parentingowymi na całym świecie. Efekt? Seria zebrała doskonałe recenzje wśród rodziców.

4. Klocki nie tylko do układania w domu

Kampanie firmy wyszły daleko poza dotychczasowe normy i standardowe działania marketingowe. LEGO zaczęło brać udział w imprezach dla dzieci. Klocki układano na piknikach rodzinnych, w centrach handlowych, muzeach. LEGO weszło do codziennego życia. Klocki zaczęto używać jako elementów Street Artu czy nauki matematyki. Nagłaśnianiu niecodziennych akcji pomagał oczywiście internet, zwłaszcza media społecznościowe. LEGO tylko na Facebooku ma blisko 11,6 mln fanów!

5. Serie klocków w odpowiedzi na trendy

Duńska firma osiągnęła sprzedażowe wzrosty także poprzez umiejętność słuchania klientów. Specjaliści LEGO śledzili blogi, czytali komentarze i dyskusje w sieci. Trzymali rękę na pulsie, aby reagować momentalnie na potrzeby i mody rynku. I tak powstały hity sprzedażowe, czyli kolekcje„Star Wars” i „Indiana Jones”.

6. Marka i współpraca z ambasadorami

Firma odkryła, że szaleją za nią nie tylko dzieci. Dlatego LEGO rozpoczęło nowatorskie działania marketingowe polegające na współpracy z AFOL (Adult Fans of Lego), czyli Dorosłymi Fanami Lego. Firma organizuje dla nich oraz z nimi imprezy, konsultuje produkty, a także wybrała z pośród nich ambasadorów marki, którzy np. bawią się LEGO i chwalą się spektakularnymi efektami w sieci. Takie działania marketingowe sprawiają, że marce przybywa fanów – klientów.

7. Filmy przenoszą do świata LEGO

LEGO działa na szeroką skalę, dlatego zaczęło produkować krótkie filmy, które pokazują jak można bawić się w świecie LEGO. Dla niektórych dzieci filmy LEGO są jak bajki na dobranoc. Mini- movies tworzone są przed wprowadzeniem każdej specjalnej serii klocków.

8. Firma dostrzega codzienne problemy ludzi

LEGO cały czas udowadnia, że jest firmą wspomagającą edukację, kreatywność, rozwój u dziecka. Klienci uważają, że firma rozumie ich potrzeby. Przykład? LEGO wyprodukowało kapcie chroniące przed bolesnymi skutkami nadepnięcia na klocek. Firma stworzyła wokół produktu specjalną otoczkę. Kapcie były dostępne w limitowanej serii, a LEGO wyprodukowało nawet do tego zabawny film.

W efekcie klienci oszaleli, pisali do LEGO listy, aby wznowili produkcję kapci. Firmie po raz kolejny udało się wzbudzić w odbiorcach chęć posiadania – chęć bycia częścią świata LEGO.

9. Spektakularny content marketing, czyli Legoland

Działania marketingowe LEGo bywają spektakularne. Elementem content marketingu jest także gigantyczny i znany na całym świecie park rozrywki – Legoland. Każde dziecko marzy, aby choć raz odwiedzić to bajkowe miejsce. Można wyobrazić sobie lepszy sposób na stworzenie więzi pomiędzy dzieckiem a marką? Chyba nie.

 



ZAMÓW KONSULTACJĘ CONTENT MARKETING

KLIKNIJ



Aktualnie nikt nie dodał jeszcze komentarza, bądz pierwszy i DODAJ KOMENTARZ

KATEGORIA: Content Marketing
TAGI: Lego

ŚCIĄGNIJ E-BOOKA

STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU