Co to jest LinkedIn?

Autor ,

LinkedIn to takie internetowe CV. W uproszczeniu, bo w rzeczywistości to ogromy i bardzo żywotny portal społecznościowy. Obecność na nim przyda się każdemu, komu zależy na pracy – nawet jeśli uważa ją za przymusowe zniewolenie z natury swobodnej jednostki ludzkiej. Warto by w końcu to zniewolenie znosić w miłym otoczeniu i za godziwe wynagrodzenie. Ale tak naprawdę – o co chodzi z tym LinkedIn?

Internetowe CV

Podstawową funkcją LinkedIn jest umieszczenie CV zawodowego na profilu. Im dokładniej jest opisane czym się w przeszłości zajmowałeś, tym lepiej. Ważna jest nie tylko praca, ale także wykształcenie, przebyte kursy, szkolenia czy umiejętności. Po opracowaniu takiego CV należy połączyć się z jak największą siecią znajomych, współpracowników, klientów czy byłych pracodawców – mechanizm doskonale znany z innych portali społecznościowych. Będę oni mogli wystawić opinię, potwierdzić opisane umiejętności, albo dodać nowe. Warto poprosić o rekomendację – będzie ona cennym dodatkiem do budowy własnego profesjonalnego wizerunku. Ale to dopiero początek działań na LinkedIn.

Budowa profesjonalnego wizerunku

Jeśli przebrnąłeś przez stworzenie profilu – czas zacząć budowę profesjonalnego wizerunku. Pierwszym krokiem jest umieszczanie na swoim „wallu” linków do przeczytanych artykułów, które są w Twoim obszarze zawodowego zainteresowania. Dzięki temu pokazujesz swojej sieci kontaktów, że interesuje Cię coś więcej niż czytanie Kubusia Puchatka córce do poduszki. Udostępniasz, a więc w domyśle – czytasz i zgadzasz się z autorem. Nie polecam publikowania linków do artykułów których nie czytałeś (piszę w formie męskiej, ale obiecuje, że w następnym wpisie na równowagi użyję formy damskiej) – często okazuje się, że tytuł i zawarta w nim teza nie odpowiadała właściwej treści, co może być mocno konfudujące dla Twoich koleżanek i kolegów, o pracodawcy nie wspominając. Jeśli ktoś z Twojej sieci kontaktów polubi artykuł, pokazuje się on również w jego sieci jako Twoje znalezisko i nagle okazuje się, że po 10 like’ach czyta go już prezydent USA. Jeśli jest po angielsku oczywiście. To ciągle nie wszystko, bo możesz wejść głębiej…

Fora LinkedIn

Na LinkedIn funkcjonuje bardzo dużo zawodowych forów internetowych, z których można się sporo dowiedzieć, skonfrontować swój punkt widzenia z kolegami po fachu, albo po prostu obserwować dyskusje na temat nurkowania. Pomaga to w pracy, jednocześnie kształtując nasz wizerunek i pokazując wszystkim, że jednak poza pracą mamy jakieś życie. Oczywiście jeśli mamy – w innym wypadku polecam wyłącznie fora zawodowe. Do części dyskusji będziemy potrzebowali zaproszenia od członków lub akceptacji moderatora – nie dostaniesz go jeśli jesteś programistą PHP a chcesz się udzielać na forum dyrektorów marketingu. Aktywność w dyskusji bardzo pomaga w kształtowaniu wizerunku zawodowego, ale jednocześnie stanowi doskonały wstęp do kolejnej funkcji LinkedIn.

Profesjonalny networking

Czasy kiedy człowiek musiał się czaić pod teatrem żeby poznać reżysera już dawno minęły. Obecnie LinkedIn oferuje kilka bardzo ciekawych sposobów na poznawanie nowych osób. Przede wszystkim jest to polecenie – jeśli ktoś z Twojej sieci kontaktów zna kogoś istotnego dla Ciebie, możesz poprosić o przedstawienie. Dzięki temu dużo łatwiej porozmawiać – sam przedstawiłem w ten sposób kilka osób, którym wyszło z tego kilka fajnych biznesów (i to zupełnie bezinteresownie). Drugim sposobem, dostępnym dla użytkowników premium (czyli takich, którzy płacą) jest InMail – dzięki tej usłudze w dowolnym momencie można się skontaktować z wybrana osobą która ma konto na LinkedIn. W przeciwieństwie do zwykłego maila jest to bardzo skuteczne narzędzie, bo LinkedIn nie dopuszcza spamerów – wszyscy więc wiedzą, że jeśli dostają maila poprzez LinkedIn to na pewno jest to istotna informacja.

Poszukiwanie pracowników

Do tego właśnie LinkedIn został stworzony. Ma całe zaplecze profesjonalnych (i płatnych) narzędzi do wyszukiwania i selekcji kandydatów. Właściwie użyty zastępuje dowolnego head-huntera za ułamek kosztów. Szukając pracownika dostaniesz od razu gotowe CV, rekomendacje, potwierdzone umiejętności – wszystko, co pracodawca wiedzieć powinien. Oczywiście warto jeszcze kandydata sprawdzić na Facebook, czy przypadkiem nie występuje na wielu kompromitujących zdjęciach ze zjazdu fanów Star Treka, ale od strony zawodowej – jest to doskonałe narzędzie.

Employer branding

Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku, LinkedIn uruchomiło również strony firmowe. Służą one kształtowaniu wizerunku pracodawcy – pokazują czym się firma zajmuje, kto w niej pracuje, jak zachowują się osoby tam pracujące. Jeśli są tam publikowane zajawki artykułów ze strony firmowej czy informacje PR – doskonale pokazuje to potencjalnym kandydatom gdzie powinni pracować. Co więcej – jeśli należysz do tego ostatniego grona, możesz obserwować wymarzoną firmę czekając, aż pojawi się oferta pracy odpowiadająca Twoim kompetencjom. Z kolei jako pracownik firmy możesz polecać swojej sieci kontaktów profesjonalnych aktualizacje i artykuły, edukując dzięki temu klientów. A także rodzinę, której ciężko jest często wytłumaczyć co robisz w pracy (moja córka twierdzi, że tylko pisze maile i rozmawiam przez telefon).

Reasumując LinkedIn to potężne narzędzie komunikacji profesjonalnej. Dla wielu firm, szczególnie z sektora B2B, dużo ważniejsze niż Facebook, czy inne portale społecznościowe. Warto z niego właściwie korzystać.

 

Przegląd Firmowy



ZAMÓW KONSULTACJĘ CONTENT MARKETING

KLIKNIJ



za stary jestem na te gadgety. Dziękuję za dobre chęci

dodany przez jan rancewicz, 21-03-2017 23:19:12


KATEGORIA: Social Media
TAGI: LinkedIn

ŚCIĄGNIJ E-BOOKA

STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU