Co to jest Inbound Marketing

Autor ,

Na pewno zadajesz sobie pytanie, co to właściwie jest Inbound Marketing? Dlaczego wszyscy ostatnio o tym mówią? Dlaczego wydatki marketingowe na tę dziedzinę rosną lawinowo? Odpowiedź jest bardzo prosta - jest to pierwsza kompleksowa technika marketingowa, pozwalająca na pozyskiwanie klientów i dialog z nimi. Ale na czym to polega?

Metodologia ery Internetu

Inbound Marketing powstał w 2006 roku. Był to czas, kiedy okazało się, że najważniejsze w Internecie jest nie to, co chcemy ludziom przekazać, lecz to, czego oni sami szukają. W tym czasie dostaliśmy do tego celu potężne i niezależne narzędzie - wyszukiwarkę Google, która, doskonaląc swoje wyniki, od późnych lat '90 pozwalała na wyszukanie rzeczywiście potrzebnych i obiektywnych treści.

Przed pojawieniem się Inbound Marketingu, firmy bombardowały konsumenta reklamami w nadziei, że pomoże to w sprzedaży produktu. Telewizja, radio, prasa, czy przesyłki bezpośrednie były jednokierunkowymi kanałami komunikacji. Większość z nich nie przebijała się do świadomości ludzi, jednak masowość komunikacji pozwalała na poprawę wyniku sprzedażowego dzięki statystyce. Po prostu - im więcej osób obejrzało reklamę, tym większa była szansa na trafienie do 5% rzeczywiście zainteresowanych.

Internet otworzył nową drogę komunikacji z konsumentem, którą wykorzystuje Inbound Marketing. Jego głównym zadaniem jest przyciąganie konsumentów, którzy są rzeczywiście zainteresowani ofertą firmy. W przeciwieństwie do tradycyjnych praktyk marketingowych nie bombarduje całego społeczeństwa znienawidzonymi reklamami, nie przerywa filmów i audycji radiowych licząc na 5% zainteresowanych. Zamiast tego sprawdza, co dokładnie jest ciekawe dla grupy docelowej danej firmy i tworzy treści, zaspokajające potrzebę wiedzy i rozwiązujące problemy grupy docelowej.
Głównym zadaniem Inbound Marketingu jest tworzenie wartościowych treści, odpowiadających na potrzeby konsumentów danej marki. Dzięki temu klienci szukając w Internecie rozwiązania swojego problemu, trafiają do witryny firmowej z informacjami i produktami zaspokajającymi potrzebę. Nic prostszego - Inbound Marketing pozwala po prostu na odnalezienie Twojej firmy w Sieci i rozpropagowanie jej oferty i wartości, jakie za sobą niesie.


Informacja, która sprzedaje

Aby lepiej to wyjaśnić, można posłużyć się porównaniem witryny internetowej z witryną w sklepie. Od początku ery handlu kupcom zależało na właściwym wyeksponowaniu produktu w witrynie oraz na umieszczeniu sklepu w najbardziej ruchliwym miejscu miasta. Podobnie jest z witryną internetową - w dzisiejszych czasach to Internet stał się najbardziej ruchliwą ulicą świata, dlatego dla wszystkich tak ważna jest właściwa witryna internetowa, przyciągająca uwagę konsumentów i sprawiająca, że wejdą zapoznać się z produktem.

W celu skierowania ruchu do sklepu kupcy posługiwali się informacją handlową. Często wieszali plakaty mówiące o nowej ofercie, publikowali ogłoszenia w gazetach, rozdawali kupony zniżkowe. W dzisiejszych czasach miejsce takich działań zajął Internet. O ofercie firmy trzeba poinformować w mediach społecznościowych, na blogach, forach internetowych czy portalach ogłoszeniowych. Dzięki temu pozyskuje się ruch "przy witrynie", czego efektem jest zwiększenie sprzedaży. Internet, podobnie jak mało inwazyjne informacje handlowe, pozwala na pozyskanie wartościowych odwiedzających, którzy są rzeczywiście zainteresowani produktem.

Każdy dobry kupiec zawsze znał swoich klientów. Podobnie jak Pani w sklepie osiedlowym zna swoich kupujących. W erze Internetu dużo trudniej prowadzić dialog z odwiedzającymi witrynę. Inbound Marketing jako metodologia radzi sobie z tym doskonale - dzięki właściwym stronom produktowym, formularzom do wypełnienia czy przyciskom call-to-action zachęca konsumenta do interakcji z firmą, podobnie jak dawniej robił to dobry sprzedawca. Zasady pozostały te same, zmieniła się tylko metoda komunikacji - nie ma potrzeby zmieniać czegoś, co jest skuteczne.




źródło: HubSpot

Kiedy kupiec poznał już swojego konsumenta, zaczynał budować z nim coraz głębszą relację. Dlatego, że człowiek jest istotą społeczną - jeśli widzimy i rozmawiamy z kimś po raz kolejny, siłą rzeczy staje się on naszym znajomym, kolegą, a w efekcie przyjacielem. Ten sam mechanizm jest wykorzystywany w Inbound Marketingu, tylko na znacznie większą skalę. Dzięki stosowanym narzędziom automatyzacji, można teraz prowadzić spersonalizowany dialog z bardzo wieloma osobami jednocześnie. Jego wartość i korzyści jakie za sobą niesie są dokładnie takie same, jak w przypadku kupca, różnią się jedynie skalą. Co więcej - automatyzacja podobnie jak kupiec ocenia gotowość konsumenta do zakupu, obserwując jego zachowanie, kontakt z "towarem", treści jakie wypowiada. Na tej podstawie kontakt jest przekazywany do handlowca, który z przygotowanym wcześniej klientem zamyka transakcję.

Każdy dobry kupiec wie, że klient który dokonał jednorazowego zakupu, to dopiero początek sprzedaży. W kolejnych krokach musi sprawić, żeby konsument stał się lojalnym klientem, który dodatkowo poleci sklep swoim znajomym. Dokładnie tak samo jest w przypadku Inbound Marketingu. W ostatniej fazie, prowadząc dalszy dialog z konsumentem poprzez media społecznościowe, witrynę internetową, publikując wartościowe treści działania Inbound Marketingu sprawiają, że klient staje się lojalny. Dodatkowo bardzo często zostaje ambasadorem marki, utrzymując z nią bardzo bliską, osobistą relację. Podobnie jak każdy z nas z Panią Krysią ze sklepu pod domem. Różnica polega tylko na skali.


Inbound Marketing - marketing, który wszyscy kochają

Czym zatem właściwie jest Inbound Marketing? Dokładnie tym samym, czym kiedyś był świetny sprzedawca w sklepie. Miłym, nienachalnym i wartościowym sposobem pozyskiwania wiernych klientów. Jego przewaga nad dotychczasowymi praktykami marketingowymi opartymi na "wciskaniu" produktu jest oczywista. Zamiast denerwującego przerywania filmu, audycji radiowych, wyskakujących zewsząd banerów - pozwala zainteresowanym osobom odnaleźć Twoją firmę i ofertę. W dodatku kosztuje niewiele - zgodnie z amerykańskimi badaniami (HubSpot) pozyskanie jednego klienta zgodnie z metodologią Inbound Marketingu jest o 62% tańsze niż tradycyjnymi kanałami.

Chyba już czas przestać wbijać klientom młotkiem do głowy, że nasza oferta jest najlepsza. Zamiast tego powinniśmy skoncentrować się na przekazywaniu im rozwiązań problemów, których sami szukają.



ZAMÓW KONSULTACJĘ CONTENT MARKETING

KLIKNIJ



Aktualnie nikt nie dodał jeszcze komentarza, bądz pierwszy i DODAJ KOMENTARZ

KATEGORIA: Inbound Marketing

ŚCIĄGNIJ E-BOOKA

STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU